Η επαναχρησιμοποίηση των σχολικών βιβλίων είναι μια ιδέα που ωφελεί πολλαπλά. ‘Ισως το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό είναι το οικονομικό όφελος για τη χώρα από την εξοικονόμηση των χρημάτων που θα απαιτούνταν για την ανατύπωση των βιβλίων. Επειδή όμως στις μέρες μας δίνουμε μεγάλη σημασία στα οικονομικά μεγέθη και...
μετράμε σχεδόν τα πάντα με οικονομικούς όρους, θα θέλαμε να δώσουμε έμφαση σε κάποιες άλλες πλευρές της επαναχρησιμοποίησης που.....
θεωρούμε πιο σημαντικές.
Η μια είναι η περιβαλλοντική διάσταση .Για την παραγωγή των βιβλίων απαιτείται ξυλεία, δηλαδή δέντρα που πρέπει να κοπούν, νερό και ενέργεια. Στην εποχή μας όμως κανένας φυσικός πόρος δεν είναι ανεξάντλητος γι ‘αυτό πρέπει να διαχειριζόμαστε τα αγαθά της φύσης εξασφαλίζοντας την αειφορία, δηλαδή τη διατήρησή τους και στο μέλλον. Ξαναχρησιμοποιώντας τα παλιά σχολικά βιβλία μπορούμε να συμβάλλουμε έστω και λίγο προς την κατεύθυνση αυτή.
Η άλλη διάσταση της επαναχρησιμοποίησης έχει να κάνει με τον πολιτισμό .Συνηθισμένα φαινόμενα στα σχολεία είναι το σκίσιμο των βιβλίων το πέταμα των κομματιασμένων σελίδων εδώ κι εκεί και το χειρότερο, το ιεροτελεστικό κάψιμό τους στο τέλος της χρονιάς. Αυτές οι ενέργειες είναι δείγματα βαρβαρότητας κι έλλειψης σεβασμού για την εκπαιδευτική διαδικασία, το χώρο που μας περιβάλλει και για τους ανθρώπους που ζουν μαζί μας μέσα σ’ αυτόν. Όταν όμως γνωρίζουμε ότι το βιβλίο μας μπορεί να δοθεί τον επόμενο χρόνο σε κάποιο άλλο παιδί, πιθανότατα θα διστάσουμε να το καταστρέψουμε.
Βαθμιαία καλλιεργούμε την ιδέα ότι αυτό που μας παρέχεται δωρεάν δεν υπάρχει λόγος να το καταστρέφουμε αλόγιστα. Συνηθέστατα οι άνθρωποι εκτιμούν κάποια πράγματα μόνο όταν τα χάσουν. Θα έπρεπε όμως να φτάσουμε στο σημείο να αγοράζουμε τα βιβλία μας για να καταλάβουμε την αξία αυτού που ονομάζουμε ‘δωρεάν παιδεία’.
Διατηρώντας τα βιβλία μας καθαρά και ακέραια αναπτύσσουμε το σεβασμό στο βιβλίο, στη γνώση, στο σχολικό χώρο και στο συμμαθητή μας. Βάζουμε το λιθαράκι μας σε μια συλλογική προσπάθεια. Δεν είναι άλλωστε και τόσο δύσκολο να κρατήσουμε κάποια βιβλία τελείως καθαρά.
Αφού λοιπόν μπορούμε, γιατί να μην το κάνουμε!
ksipnistere
|