Το “δίδυμο εμπορευματικό κέντρο”, στο στρατόπεδο Γκόνου και στον διευρυμένο 6ο προβλήτα του ΟΛΘ,χαρακτηρίζεται από την κυβέρνηση ως “προτεραιότητα υψηλού χαρακτήρα”
“Όταν είδα τη Θεσσαλονίκη στο Google Earth,
σκέφτηκα ότι είναι μια θαυμάσια τοποθεσία για logistics. Βρίσκεται πολύ κοντά στα Βαλκάνια και θα μπορούσε να γίνει διαμετακομιστικό κέντρο για όλη τη Μεσόγειο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη”.
Η διαπίστωση αυτή προέρχεται από τον Dirk’t Hooft, πρόεδρο του διεθνούς επιμελητηρίου logistics της Ολλανδίας, μιας χώρας με πολύ μεγάλη εμπειρία και επιδόσεις στον τομέα του διαμετακομιστικού εμπορίου και των συνδυασμένων μεταφορών. Στην ομιλία του στο συνέδριο που διοργάνωσε το δημοσιογραφικό συγκρότημα “Μακεδονία” με θέμα την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, συμπυκνώνονται με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης για τη δημιουργία ενός διεθνούς εμπορευματικού κέντρου: “για την ανάπτυξη ενός κέντρου Logistics δεν αρκεί η υποδομή ενός λιμένα, απαιτείται και η γειτνίασή του με τις αγορές μιας μεγάλης ενδοχώρας”. Σύμφωνα με τον ίδιο, η θέση ενός κέντρου logistics είναι ένας από τους κρισιμότερους παράγοντες για την ανταγωνιστικότητά του, καθώς “το πόσο γρήγορα και ευέλικτα μπορείς να διαχειριστείς τη ροή εμπορευμάτων και το πόσο μεγάλη περιοχή μπορείς να καλύψεις επηρεάζει και το τελικό κόστος διακίνησης”.
Υπό αυτήν την έννοια το λιμάνι και το σχεδιαζόμενο εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης έχει συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του Πειραιά και του εμπορευματικού κέντρου του Θριασίου, καθώς βρίσκεται εγγύτερα προς τις αναδυόμενες αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Β. Ελλάδος, καθηγητής Ελ. Ιακώβου, η απευθείας μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων με πλοίο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να αποδειχθεί πιο οικονομική και κυρίως πιο αξιόπιστη λύση σε σχέση με τη μεταφορά στον Πειραιά και από εκεί με σιδηρόδρομο μέχρι τις αγορές της Βαλκανικής, με δεδομένα και τα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Η Θεσσαλονίκη θα αποτελέσει το επόμενο διάστημα το κέντρο βάρους των σχεδιασμών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς πρόκειται να αναβαθμιστεί η σιδηροδρομική διασύνδεση της πόλης με τη Σόφια, το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, τα Σκόπια και την Κωνσταντινούπολη, τόσο σε σχέση με την επιβατική κίνηση όσο και με την εμπορευματική, όπως τονίζει ο πρόεδρος της εταιρείας Αθ. Ζηλιασκόπουλος
“Εκτιμούμε ότι η ανάπτυξη των Βαλκανίων τα επόμενα 10 χρόνια θα είναι πάρα πολύ σημαντική. Για τις χώρες αυτές όλη εμπορική δραστηριότητα θα μπορεί να γίνει μέσω του λιμένα της Θεσσαλονίκης και τον σχεδιαζόμενο εμπορευματικό κόμβο στην περιοχή” επισημαίνει στη “ΜτΚ” και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΟΣΕ Νίκος Ιωαννίδης. Η ΓΑΙΟΣΕ είναι η θυγατρική εταιρεία, διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ και η οποία έχει στην κυριότητά της το στρατόπεδο Γκόνου, όπου χωροθετείται το ένα τμήμα του διχωρικού εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης (το δεύτερο θα δημιουργηθεί στο λιμάνι). Ο ίδιος εκτιμά ότι “αν δεν γίνει τώρα το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί μετά από μια δεκαετία, γιατί οι συνθήκες θα έχουν αλλάξει δραματικά”.
“Εσωστρεφές το Θριάσιο”
“Η Θεσσαλονίκη μπορεί να είναι πιο ελκυστική από το Θριάσιο, το οποίο είναι εσωστρεφές, αναφέρεται κυρίως στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Σε αντίθεση με τον Πειραιά, η Θεσσαλονίκη έχει έναν πρόσθετο ρόλο, έχει ενδοχώρα προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη”, επισημαίνει ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γ. Μαγκριώτης, τονίζοντας στη “ΜτΚ” ότι για την κυβέρνηση το “δίδυμο εμπορευματικό κέντρο” (στο στρατόπεδο Γκόνου και στον διευρυμένο 6ο προβλήτα του ΟΛΘ) είναι “προτεραιότητα υψηλού χαρακτήρα”, γι’ αυτό και την εποπτεία της υλοποίησής του έχει η διυπουργική επιτροπή μεγάλων έργων.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών, με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το Θριάσιο (για το οποίο οι φάκελοι των προσφορών ανοίγουν στις 22 Νοεμβρίου), πρόκειται να προχωρήσει η διαδικασία για το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης. Σε διάστημα ενός έτους από τη στιγμή που θα δρομολογηθούν οι εξελίξεις, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη, η εταιρεία ειδικού σκοπού της ΓΑΙΟΣΕ και του ΟΛΘ να προχωρήσει τον διαγωνισμό και ο ιδιώτης επενδυτής να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Ήδη μέσα στον Οκτώβριο δημοπρατείται το έργο του 6ου προβλήτα (που συνδέεται άρρηκτα με την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου) και όπως εκτιμά ο κ. Μαγκριώτης, “το 2012, όταν ο προβλήτας θα κατασκευάζεται ήδη, το εμπορευματικό κέντρο μπορεί να έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης”. Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών δημοπρατεί μέχρι το τέλος του 2010 τον κόμβο Κ16, με έναν επιπλέον κλάδο για τη σύνδεση της ΒΙΠΕ Σίνδου με τον άξονα ΠΑΘΕ, με στόχο την αναβάθμιση της διασύνδεσης του στρατοπέδου Γκόνου με τα δίκτυα μεταφορών. “Η ανάπτυξη του λιμανιού, σε συνδυασμό με τους οδικούς άξονες, το σιδηροδρομικό δίκτυο και το εμπορευματικό κέντρο με υπηρεσίες Logistics θα καταστήσει τη Θεσσαλονίκη ελκυστική για την ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου”. Aν σου άρεσε κάνε LIKE..
|