Η κρίση συρρίκνωσε την επιχειρηματικότητα

Τις επιπτώσεις της κρίσης στην επιχειρηματικότητα διαπίστωσε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, δημοσιοποιώντας την ετήσια έρευνά του. Συγκεκριμένα, το 2009, ο δείκτης επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα σημείωσε μείωση 8,8% έναντι 9,9% το 2008 και υποχώρησε στο 5,5% το 2010. Μάλιστα, το 2009, 180.000 περίπου άτομα διέκοψαν τη λειτουργία της επιχείρησής τους, αναφέροντας ως κύρια αιτία την έλλειψη επαρκούς κερδοφορίας.

Η συρρίκνωση της επιχειρηματικότητας διατηρείται ενώ ως αιτίες της θεωρούνται οι δυσμενείς οικονομικές εξελίξεις και ο φόβος όσων σκοπεύουν να ενταχθούν στον επιχειρηματικό στίβο. Μάλιστα, παρά την αύξηση του μέσου επιχειρηματικού κεφαλαίου στις 60.000 ευρώ έναντι 40.000 ευρώ, είναι ανησυχητική η διαπίστωση ότι δεν προέρχεται από τραπεζικούς πόρους, αλλά από την οικογένεια του επιχειρηματία.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι περίπου 1,6 εκατ. άτομα αναπτύσσουν επιχειρηματική δράση ενώ περίπου 600.000 άτομα βρίσκονται σε αρχικά στάδια επιχειρηματικής δραστηριότητας. Περίπου 1,2 εκατ. άτομα σκοπεύουν να εισέλθουν στον επιχειρηματικό στίβο μέσα στα επόμενα τρία χρόνια ενώ η επιχειρηματικότητα ευκαιρίας ανήλθε στο 47% των επιχειρηματία αρχικών σταδίων, έναντι 39,5% το 2009.
Βασικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα θεωρούνται η ρηχότητα, η εσωστρέφεια καθώς και η μικρή συμβολή στην απασχόληση, ενώ οι έλληνες επιχειρηματίες βρίσκονται στην κορυφή του πίνακα της παγκόσμιας κατάταξης σχετικά με τον φόβο της αποτυχίας.
Η έκθεση του ΙΟΒΕ δείχνει ότι σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού αναζητά διέξοδο στην επιχειρηματική δράση. Περίπου το 17% του πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών -δηλαδή 1,2 εκατ. άτομα- δήλωσαν την πρόθεσή τους να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά την επόμενη τριετία, ποσοστό υψηλό για την τελευταία πενταετία.
Στη χώρα μας σήμερα περισσότερα από 1,6 εκατ. άτομα αναπτύσσουν επιχειρηματική δραστηριότητα και 1,2 εκατ. άτομα σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στον τομέα αυτό μέσα στην επόμενη τριετία. Ωστόσο, ο δείκτης επιχειρηματικότητας μειώνεται, καθώς το 8,8% του πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών -δηλαδή περίπου 610.000 άτομα- δήλωσαν ότι βρίσκονται στα αρχικά στάδια έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένης της αυτοαπασχόλησης.
Η πτώση αποδίδεται στον περιορισμό των επίδοξων επιχειρηματιών, καθώς οι νέοι επιχειρηματίες διατηρούνται στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα. Από την άλλη πλευρά, οι καθιερωμένοι επιχειρηματίες, δηλαδή οι επιχειρηματίες που είναι ιδιοκτήτες ή συνιδιοκτήτες μιας επιχείρησης που λειτουργεί τουλάχιστον 3,5 χρόνια, αυξάνονται το 2009, με το σχετικό ποσοστό να φτάνει στο υψηλότερο σημείο της πενταετίας (15,1%). Με βάση αυτά τα στοιχεία, η συνολική επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα αφορά στο 23,6% του πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από τις αντίστοιχες επιδόσεις των χωρών που βασίζονται στην καινοτομία, στις οποίες συγκαταλέγεται η Ελλάδα, αλλά και από το μέσο όρο του συνόλου των χωρών του GEM.
Οι επιχειρηματίες που διέκοψαν τη δραστηριότητά τους το 2009 καταγράφουν οριακή αύξηση, που φτάνει στο 2,6% έναντι 2,3%, ήτοι συνολικά 180.000 άτομα. Από αυτούς, το 45,7% αποδίδει την διακοπή της λειτουργίας την έλλειψη επαρκούς κερδοφορίας.

Βασικά χαρακτηριστικά της Επιχειρηματικότητας Αρχικών Σταδίων στην Ελλάδα
Η ρηχότητα, η εσωστρέφεια και η μικρή συμβολή στην απασχόληση παραμένουν βασικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Το 2009, ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες αρχικών σταδίων δηλώνει ως βασικό κίνητρο την ανάγκη, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό την προηγούμενη χρονιά ήταν 33,4%.
Στην επιχειρηματικότητα ευκαιρίας, ο δείκτης κατέγραψε άνοδο που έφτασε στο 47%, έναντι 39,5% πέρυσι στους επιχειρηματίες αρχικών σταδίων. Κινητήριος μοχλός της επιλογής αυτής αποτελεί σταθερά τα τελευταία χρόνια η αύξηση του εισοδήματος (26,8%), με την επιθυμία για μεγαλύτερη εργασιακή ανεξαρτησία να διέπει το 20% αυτών των επιχειρηματιών (14,5% το 2008).
Όσον αφορά στις θέσεις απασχόλησης, το 42% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων δεν απασχολούν άλλο άτομο στην επιχείρησή τους, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό απασχολεί τουλάχιστον ένα άτομο ακόμα, με το 43% να προσφέρει εργασία κατά την ίδρυσή του το πολύ σε 5 άτομα.
Ανησυχητικά είναι τα ποσοστά στον βαθμό καινοτομίας προϊόντος. Οι μισοί επιχειρηματίες αρχικών σταδίων παραδέχονται ότι τα προϊόντα τους δεν παρουσιάζουν καμία πρωτοτυπία.
Τα στοιχεία δείχνουν μικρή ενίσχυση του εξαγωγικού προσανατολισμού, καθώς και τόνοση της μεταποίησης. Φτωχές είναι οι επιδόσεις των νέων εγχειρημάτων σε όρους τεχνολογίας. Μόνο μία στις τρεις δηλώνει πως χρησιμοποιεί σχετικά νέες τεχνολογίες, με την έννοια ότι έχουν εμφανιστεί τα τελευταία 1-5 χρόνια στην αγορά.

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην επιχειρηματικότητα
Μετά την εξάπλωση της κρίσης, οι καθιερωμένοι επιχειρηματίες εμφανίζουν περισσότερη απαισιοδοξία από τους νέους. Σε ό,τι αφορά στην ίδρυση μιας νέας επιχείρησης, τρεις στους τέσσερις καθιερωμένους Έλληνες επιχειρηματίες κρίνουν πως το 2009 κάτι τέτοιο ήταν σχετικά δυσκολότερο συγκριτικά με το 2008, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων αγγίζει οριακά το 70%. Παράλληλα, ένας στους δέκα επιχειρηματίες δηλώνει πως αντιμετώπισε πολύ λιγότερες δυσκολίες κατά τη φετινή χρονιά στην προσπάθειά του να ιδρύσει μια επιχείρηση. Επίσης, μόνον το 13% των καθιερωμένων και το 17,5% των νέων επιχειρηματιών αναγνωρίζουν ευκαιρίες ανάπτυξης στην παρούσα οικονομική συγκυρία.
Όσον αφορά στις συνέπειες της κρίσης στους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, προκύπτει ότι αφορά το σύνολο των τομέων δραστηριότητας, ενώ το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις του πρωτογενούς τομέα. Η πλειοψηφία των μεταποιητικών επιχειρηματιών αρχικών σταδίων δηλώνει συρρίκνωση των ευκαιριών της δραστηριότητάς τους, εκτός από ένα ποσοστό που ανέρχεται στο 7% που υποστηρίζει το αντίθετο. Συρρίκνωση των ευκαιριών διαπιστώνουν και οι επιχειρήσεις που έχουν ως τελικό πελάτη τον καταναλωτή, καίτοι υπάρχει ένα μικρό ποσοστό που θεωρεί ότι η κρίση δημιούργησε ευκαιρίες.
πηγή: newscode.gr
Aν σου άρεσε κάνε LIKE..

ShareThis

Copyrighttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

Copyright (c) 2010-2017 frappedoupoli.gr

sociallllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll